יהדות וצמחונות

מאת: ירון לוי, מתנדב יד לאחים.

בשנים האחרונות הפכה הצמחונות לפופולארית מאד, אנשים בוחרים להיות צמחונים על אף השפע הנמצא בכל מקום. יש כאלו שפשוט אינם אוהבים את הטעם של הבשר ואת הרעיון שהוא מגיע מן החי, יש הסבורים שאכילת מזון מן החי היא מקור למחלות ולחוסר בריאות ויש הבחורים בצמחונות מתוך סיבות מוסריות, משום שלדעתם הריגת חיות לצורך אכילתם, היא בעיה מוסרית.

היהדות מתירה לאכול בשר, אך רק בתנאי שמדובר בבעל חיים טהור, שמותר על פי התורה. וכן בבעל חיים שנשחט בהתאם לחוקי ההלכה והוסרו ממנו חלקים שאותם על פי ההלכה אסור לאכול, כמו הדם שכתוב "הדם הוא הנפש", השומן וגיד הנשה וכו'.

התורה מדגישה מאד את החמלה שאנחנו צריכים להפגין כלפי בעלי חיים, ועל משה רבינו מסופר אפילו שנבחר להיות רועה ישראל בגלל היחס העדין שהפגין כלפי עדר הכבשים עליו השגיח.

בתורה יש כמה מצוות המורות על חמלה שאנו צריכים להפגין כלפי בעלי החיים

1) יש איסור צער בעלי חיים, אסור לגרום כאב וצער לחיות

2) יש מצווה להסיר את העול מעל גבה של החי אפילו אם זו חיה ששייכת לשונא שלנו, הכול כדי להקל על החיה.

3) אם יש לאדם חיה בביתו שתלויה בו לקיומה, אסור לו לאכול לפני שהאכיל אותה

4) יש לתת לבעלי החיים שלנו רשות לנוח ולהימנע מעבודה ביום השבת.

5) אסור לרתום שני בעלי חיים לאותה מחרשה משום שזה מקשה על בעל החיים החלש יותר.

6) אסור להרוג באותו היום את הפרה ואת בנה, העגל.

7) אסור לחתוך ולאכול את אבריו של בעל החיים בעודו הוא חי, זו מצווה שחלה גם על גויים, חובה להרוג את בעל החיים לפני שלוקחים ממנו חלקים על מנת למנוע ממנו סבל וכאב.

גם הלכות רבות מהלכות השחיטה נקבעו על מנת שלחיה תגרם מינימום תחושת כאב. לצורך כך להב סכין השחיטה חייב להיות מושחז כדי שהשחיטה תתבצע במהירות והחיה לא תספיק לסבול מכאב.

הרמב"ם מסביר שהבריאה בנויה מ4 דרגות, כשכל אחת מהן ניזונה מהרמה שמתחתיה:

רמה 1: דומם: רמת הקיום הנמוכה ביותר, המורכבת מעצמים דוממים ונטולי חיים שלא זקוקה להזנה.

רמה 2: צומח: רמת הקיום השנייה, הניזונה מהרמה הקודמת, האדמה.

רמה 3: חי: רמת הקיום השלישית בדרגתה, הניזונה בעיקר מצמחים וכן מקבוצות של חי הנמוכות יותר בדרגתן.

רמה 4: מדבר: רמת הקיום הרביעית והגבוהה ביותר בבריאה- בני האדם, הניזונים מאכילת החי והצומח.

כשמזון נאכל, הוא הופך להיות חלק מיצור האוכל אותו. לכן רואה התלמוד באכילת חיות מעשה מוסרי, אך רק כשהדבר נעשה לשם למטרה מקודשת. רק כך, הפוטנציאל הנעלה ביותר באדם בא לידי מימוש. ובעל החיים מתעלה מדרגת חי למדרגת "אדם".

הרמב"ם סבור כי מכיוון שאכילת בשר מענגת את רוב האנשים, מצווה היא לאכלו בחג ובימים טובים במטרה להגדיל את ההנאה והשמחה ממנו.

על פי היהדות, בעל החיים יכול להגיע לדרגה גבוהה יותר רק במידה ויהודי יאכל אותו לשם שמים. לפי התניא, תרנגולת שהגיעה לשולחן שבת היא ברת מזל, כי הפכה להיות חלק מהאדם שאכל אותה לצורך קדושה. אך כאשר אדם אוכל לצורך תאווה או שדרגתו נמוכה והוא עצמו לא גבוהה יותר בהתנהגותו מאשר חיה, הרי שבאכילתו את הבשר הוא לא עושה דבר טוב ולא מוסיף לחיה דרגה.

רבי יוסף אלבו, מפרש את סיפור קין והבל, בכך שקין הביא לקב"ה מנחת תבואה ואילו הבל הקריב בעל חיים. מכיוון שקיין ראה בבני האדם ובבעלי החיים שווי ערך , הוא חשב שאסור להקריב אותם ובהגיון מוטעה זה, הרגיש צדק להרוג את אחיו.

היהדות מדגישה כי מותר האדם מן החי, האדם הוא בדרגה גבוהה יותר מן החי ולכן יש לו הצורך והזכות לאכול מן החי. ההתייחסות לאדם ולחי כבעלי חיים שווי ערך, שגויה ויכולה לגרום לעיוותים בהתנהגות.

בניגוד לחיות שלהם יש נשמה בסיסית שרק מפיחה בהם חיים ונותנת להם אינסטינקטים של הישרדות ויצר הולדה ופחד. לאדם יש נשמה אלוקית, הוא יכול לעלות בדרגות מעלה מעלה ולהתקרב אל ה'. האדם יכול לבחור כיצד להתנהג, לחשוב ולהרגיש מגוון רגשות. לאדם יש עליונות גשמית ורוחנית על החי.

בתורה כתוב "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" . לאדם אסור להחליש את גופו והוא צריך שגופו יהיה בריא כדי שיהיה כלי יעיל להחזיק את הנשמה אשר בו. וכמו שאומר הרמב"ם "הואיל והיות הגוף בריא ושלם מדרכי ה' הוא, שהרי אי אפשר שיבין או ידע והוא חולה. צריך אדם להרחיק עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המברים והמחלימים"

אכן קיימות בעיות בריאות שמקורן בתזונה מן החי, בייחוד בימינו כאשר יש עליה במחלות של בעלי החיים וניתנות להם תרופות רבות והורמונים, לכן לא צריך להרבות באכילת בשר ויש לדאוג שהבשר שאנו אוכלים יהיה ממקור כמה שיותר איכותי, אולם הסיבה היא דאגה לבריאותנו ולא רחמים על החי שהרי זהו ייעודו לזכות להגיע לסעודה של מצווה ובכך לעלות לדרגה גבוהה יותר אליה לא היה מגיע לעולם בעצמו.

הכותב הוא מתנדב בארגון יד לאחים, ארגון יד לאחים פועל בסירות לשמירה על שלימותו הרוחנית של עם ישראל. יד לאחים מושיט יד ועוזר לכל יהודי שנמצא בסכנת התנתקות מהעם היהודי, מחלץ נשים יהודיות וילדיהן מכפרים ערביים ומסייע ליהודים שנפלו לציפורני המיסיון והכתות.

תגובה אחת בנושא “יהדות וצמחונות”

  1. שלום ירון, אני סטודנט דתי באוניברסיטת תל אביב הכותב עבודת מחקר בנושא מזון מן החי בראי היהדות, מצאתי את המאמר הזה מועיל מאוד, אשמח לקבל את רשותך להעלות חלקים ממנו לעבודה.

    תודה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *