כיצד לקבוע מכפיל לעסק לפני מכירתו?

כתב: עידו ליבני.

בתחום תווך העסקים, לאחר שנבחן את העסק שמוצע למכירה, אנו ננסה לקבוע מחיר מכירה על פי מכפיל. כיום יש הרבה סוגים של מכפילים שרואי חשבון משתמשים בהם, אך לצערי אף אחד מהם איננו נכון. המטרה של ההיעזרות במכפיל היא להגיע לערך הנכון של העסק או למחיר המכירה הסביר ביותר לעסק.

קיימים משתנים רבים שעשויים להשפיע על המכפיל והם משתנים מתעשייה לתעשייה להן נתונים שיש לקחת בחשבון לפני קביעת המכפיל:

כמה זמן העסק קיים?
מספר השנים שהעסק בבעלות המוכר?
התנאים שהמוכר מציע ומה גודל המקדמה?
האם יש עבודה נוספת זמינה ומה החוזק של החברה בהשוואה למתחרים?
מה מידת הסיכון של החברה והתעשייה בכלל?
טרנד- מה מידת הפופולאריות של התעשייה בה מתויג העסק?
אופי העסק – האם ניתן להעתיק אותו בקלות, האם אנשים בדרך כלל מתחילים מאפס או רוכשים עסק קיים בתחום זה?
האם העסק הוא זיכיון ואו חלק מרשת?
אם ציוד כמו כלי רכב או מכונות יקרות הוא חיוני, כמה זמן חיים/בלאי נותר להם וכמה יעלה להחליף אותם?
האם יש סוג מסוים של הליכי רישוי או רישיון שנדרשים כדי לתפעל את העסק?
כמה זמן נותר בחוזה השכירות והאם בעל הבית יקבל את הבעלים החדשים ויאריך את החוזה?
האם המוכר יכשיר את הבעלים החדשים, למשך איזה פרק זמן ובאיזה מחיר?

לכל תעשייה יש אלמנטים מרכזיים משלה שמעלים או מורידים את המחיר והמספרים לבדם לא יכולים לשמש כגורם הקובע בכל עסק. כמובן יש להתחשב בהחלט במכפיל שנקבע לעסקאות דומות בשוק העסקים ולא לחרוג ממנו גם במו"מ יותר מ- 10% לכל צד.

הנה כמה המחשות נוספות שיש לזכור בעת ההערכה של עסק:
האם יש איגוד עובדים?
מה היא העונתיות של העסק?
האם לעסק יש משיכה ויזואלית?
איך האזור שסובב אותו?
האם ניתן לנייד את העסק?
באיזו מידה העסק תלוי במערכות היחסים עם הבעלים הנוכחי?
איך נראית הצמיחה העתידית של העסק?
איזה סכום של הון חוזר נדרש כדי לתפעל את העסק?
האם יש שיפורי משמעותיים בנכס השכור?
האם יש עובדים איכותיים, מאומנים לטווח ארוך?
ניהול גיבויים
תמחור תחרותי
העדר האצלת סמכויות – הבעלים הוא המרכיב העיקרי של העסק
תחלופה גבוהה של העובדים
שביעות רצון לקוחות ואיכות השירות או המוצר
העדר תיאורי משרות, ספרי הדרכה לעובדים, תכניות הכשרה וכד'
יכולת לאמת את המספרים של העסק.

בדרך כלל הציוד לא משפיע במידה רבה על מחיר המכירה של העסק, אבל יתכן והוא יכול להצדיק מחיר מכירה גבוה יותר אם המספר הוא משמעותי או אם הקונה השתמש או יכול להיפטר מציוד כפול. שיפורים בנכס המושכר הם נסיבה דומה. למרות שיתכן והמוכר השקיע רבות לשיפור העסק, יתכן ולקונה לא יהיה אכפת והוא יתרכז רק בשורה התחתונה.

לשאלות נוספות קניית ומכירת עסקים

עידו ליבני מתווך עסקים CTA

tradecenter@012.net.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *